2024-03-29T12:02:18Z
https://ksem.qhu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2156
کتاب و سنت
1394
3
8
حکمت نسخ های قرآنی از دیدگاه آیت الله معرفت و علامه طباطبایی
2015
12
22
5
21
کتاب و سنت
1394
3
8
مستندات قرآنی و گونه شناسی احادیث باب الرضا بالقضاء
2015
12
22
22
43
کتاب و سنت
1394
3
8
نشانه های توحیدی با تاکید بر واژه های لآیات قرآن کریم
2015
12
22
44
64
کتاب و سنت
1394
3
8
معناشناسی قلب در نهج البلاغه
2015
12
22
65
88
کتاب و سنت
1394
3
8
انحرافات اعتقادی یهودیان و مسیحیان از آئین حنیف إبراهیم (علیه السلام)
2015
12
22
89
108
کتاب و سنت
1394
3
8
تحلیل عملکرد اجتماعی حضرت نوح علیه السلام بر پایه قرآن
2015
12
22
109
127
کتاب و سنت
1394
3
8
حکمت نسخهای قرآنی از دیدگاه علامه طباطبائی و آیت الله معرفت
نسخ به معنی زایل کردن و از بین بردن چیزی به واسطۀ چیزی دیگر است که پس از آن میآید. چنانکه میگویند خورشید سایه را نسخ کرد و پیری جوانی را؛ و از این واژه گاه معنی «إزاله» و گاه معنای «إثبات» و گاهی هر دو امر برداشت میشود. شبهات زیادی دربارۀ انگیزۀ نسخ آیات قرآن وجود دارد و پاسخهای بسیاری به آنها داده شده که از این میان دیدگاه علامه طباطبایی ; به عنوان شاخص تفسیر شیعی و آیت الله معرفت ; به عنوان شاخص علوم قرآنی شیعی اهمیت بسیاری دارد.
در این نوشتار، نخست، به مفهوم شناسی مسالۀ نسخ و تعاریف دو عالم بزرگوار و سپس به بیان اقسام نسخ از دیدگاه ایشان پرداخته شده است؛ سپس به حکمتهای نسخ در قرآن از منظر علامه و آیت الله معرفت (رحمة الله علیهما) پرداخته شده که در مجموع چهار حکمت: تبعیت از شرایط، تخفیف، آزمایش، و ضرورت حرکت تدریجی به دست آمد. البته آیت الله معرفت ; معتقد بودند تقریباً تمام آیات منسوخ از نوع نسخ مشروط هستند. در پایان مقایسۀ عملکرد این دو بزرگوار در آیات منسوخِ انجام شد و مشخص شد دو حکمت تخفیف و تبعیت از شرایط در آنها جاری است.
نسخ، ناسخ، علامه طباطبایی
، آیت الله معرفت
، فلسفۀ نسخ
2017
02
01
5
22