@article { author = {___, ___}, title = {صفحات اولیه}, journal = {کتاب و سنت}, volume = {2}, number = {4}, pages = {1-6}, year = {2014}, publisher = {دانشگاه قرآن و حدیث}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, url = {https://ksem.qhu.ac.ir/article_12696.html}, eprint = {https://ksem.qhu.ac.ir/article_12696_f95ae050158a28638bc4b4ab7657be14.pdf} } @article { author = {علیزاده, فرزانه and شرفی, محمدرضا}, title = {مدیریت عواطف از دیدگاه نهج البلاغه}, journal = {کتاب و سنت}, volume = {2}, number = {4}, pages = {7-28}, year = {2014}, publisher = {دانشگاه قرآن و حدیث}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {اهمیت عواطف و ضرورت مدیریت اثربخش آن‌ها، باعث شکل‌گیری طیف وسیعی از نگرش‌ها، نسبت به مدیریت عواطف شده است. با توجه به این پراکندگی آراء از یک سو و نگاه عمیق امیرالمؤمنین (علیه السلام) به موضوعات روابط انسانی در نهج البلاغه از سویی دیگر، بررسی مدیریت عواطف از دیدگاه حضرت علی (علیه السلام) دارای ضرورتی دوچندان می‌شود. چرا که بهره‌گیری از سیره‌ عملی حضرت علی (علیه السلام) به ویژه نگاه حضرت به مصادیق عاطفه و شیوه‌های مدیریت آن در رویارویی با مسائل و مشکلات اجتماعی، می‌تواند الگوی مناسبی برای تمامی افراد جامعه باشد. بر همین اساس پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و کتابخانه‌ای به بیان مؤلفه‌های روش‌ مدیریت عواطف از منظر نهج البلاغه می‌پردازد. نتایج به دست‌آمده از پژوهش نشان می دهد شناخت و مدیریت عواطف با به کارگیری روش شناختی و روش رفتاری امکان‌پذیر است و قدرت تحلیل، کنترل، حفظ تعادل در برابر مقتضیات زندگی را بالا می‌برد و در مجموع گام بزرگی برای سعادت دنیوی و اخروی انسان برداشته می شود. چکیده (عربی): إدارة المشاعر من منظار نهج البلاغة دور المشاعر و أهمیتها و أهمیة إدارتها ، أدی الی بروز عدد واسع من النظرات فی خصوص إدارتها . و نظراً لتشتت هذه الآراء من جهة ، و عمق نظر أمیر المؤمنین علیه السلام فی المسائل المتعلقة بالعلاقات البشریة فی نهج البلاغة من جهة أخری ، تبرز و تتضاعف أهمیة دراسة إدارة العواطف من منظار أمیر المؤمنین علیه السلام ، و ذلک أن الانتفاع بسیرة أمیر المؤمنین علیه السلام العملیة ـ و خاصة رؤیته لمصادیق المشاعر و أسالیب إدارتها من شأنه أن یکون نموذجاً مناسباً لمواجهة المشاکل الاجتماعیة بالنسبة لتمام افراد المجتمع . البحث الحاضر ـ و بأسلوب وصفی تحلیلی و التتبع فی المکتبات ـ یحاول بیان أرکان اسلوب إدارة المشاعر من منظار نهج البلاغة ، و النتائج التی انتهی الیها تشیر الی أن معرفة و إدارة المشاعر ممکن من خلال الأسلوب و الاسلوب العملی ، و یرفع مستوی قابلیة التحلیت و السیطرة و حفظ التوازن فی قبال متطلبات الحیاة ، و بالتالی فإنه یخطو بالانسان خطوة هامة نحو السعادة الدنیویة و الاخرویة . الالفاظ المحوریة : مفهوم المشاعر ، إدارة المشاعر ، نهج البلاغة}, keywords = {}, url = {https://ksem.qhu.ac.ir/article_12697.html}, eprint = {https://ksem.qhu.ac.ir/article_12697_971952bbe30382ae6d08e301f698ee71.pdf} } @article { author = {محمدی, بنفشه and قاضی زاده, کاظم}, title = {اهداف گردشگری و سفر در فرهنگ اسلامی}, journal = {کتاب و سنت}, volume = {2}, number = {4}, pages = {29-52}, year = {2014}, publisher = {دانشگاه قرآن و حدیث}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {امروزه نقش گردشگری و جهانگردی بر اقتصاد و فرهنگ کشورها غیر قابل انکار است. گردشگری در دنیای امروز با اهداف گوناگونی صورت می پذیرد. در فرهنگ اسلامی، انجام بعضی از اعمال و مناسک عبادی مانند حج و عمره و نیز زیارت مکان هایی که دارای ارزش معنوی هستند، به عنوان اهداف گردشگری مطرح می شوند. همچنین،وظایفی چون هجرت وجهاد را نیز می توان از اهداف گردشگری برشمرد و یا صلۀ رحم که گاهی مستلزم انجام گردشگری است. تفریح و تفرج، تجارت و کسب علم و دانش نیز از موضوعاتی است که به عنوان اهداف گردشگری، در فرهنگ اسلامی بدان سفارش شده است. گردشگری و جهانگردی بخش جدایی ناپذیر در فرهنگ و تمدن اسلامی به شمار می روند که باید در تبیین سبک زندگی و برنامه ریزی های کلان و راهبردی در حکومت اسلامی لحاظ گردند. بدیهی است که مطالعۀ اهداف گردشگری موضوعی بنیادین درمطالعات گردشگری و جهانگردی به شمار می رود. چکیده (عربی): أهداف السیاحة و السفر فی الثقافة الاسلامیة لا ینکر دور السفر و السیاحة وتأثیرها علی اقتصاد و ثقافة الدول فی العصر الحاضر ، و للسیاحة فی عصرنا أهداف عدیدة. فبعض الأعمال و المناسک العبادیة نظیر الحج و العمرة و کذلک زیارة الأماکن المقدسة و التی تحظی بمنزلة معنویة ، ذکرت باعتبارها أهدافاً للسیاحة فی ثقافتنا الاسلامیة . کما یمکن عد وظائف إسلامیة نظیر الجهاد و الهجرة ، بل و صلة الرحم التی قد تستلزم السفر والسیاحة ، یمکن عدها جمیعاً من أهداف السیاحة. کما أن اموراً نظیر النزهة و التجارة و طلب العلم هی من القضایا التی قد أوصی بها فی الثقافة الاسلامیة باعتبارها أهدافاً للسیاحة . السفر و السیاحة جزء لا یتجزأ عن الثقافة و المدنیة فی الاسلام ، و لهذا ینبغی أخذهما بنظر الاعتبار فی بیان أسلوب العیش والحیاة ، مضافاً لأخذهما بنظر الاعتبار فی التصمیمات العامة و المؤثرة فی الحکومة الاسلامیة . و من المعلوم أن مطالعة أهداف السیاحة یعد موضوعاً أساسیاً فی مطالعات السیاحة و السفر الی أرجاء العالم . الألفاظ المحوریة : القرآن ، الحدیث ، السیاحة ، السفر}, keywords = {}, url = {https://ksem.qhu.ac.ir/article_12698.html}, eprint = {https://ksem.qhu.ac.ir/article_12698_404976c5b289782a58b49ded8a862b57.pdf} } @article { author = {خسروی, علیرضا and زنجیری, محمد حسین}, title = {شاخصه های عبودیت در قرآن و روایات}, journal = {کتاب و سنت}, volume = {2}, number = {4}, pages = {53-80}, year = {2014}, publisher = {دانشگاه قرآن و حدیث}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {شاخصه، نشانه یا چیزی است که بیانگر وجود یا عدم وجود یک صفت یا ویژگی در فرد باشد. عبودیت، اظهار تذلل، فروتنی، اطاعت و فرمانبرداری از خداوند و نهایت تسلیم در برابر خالق و اطاعت بی‌قید و شرط از او در تمام زمینه‌هاست. در این مقاله با بررسى بیش از دویست آیه از آیات قرآن با موضوع عبودیت و عبادت و مراجعه به تفاسیر متقدم و متأخر شیعه و سنى و منابع حدیثى شیعه، به این نتیجه مى‌رسیم که «تقوا» به عنوان مهم‌ترین شاخصه بندگان خدا معرفی شده است. «اخلاص» و «عبادت» دو شاخصه مهم دیگر برای عبودیت است. برخی از دیگر شاخصه‌های عبودیت که از قرآن و روایات می‌توان استفاده کرد، شکر، صبر، توبه و بازگشت به سوی خدا، تواضع و پرهیز از تکبر، حلم و بردباری و احسان و خوش رفتاری می‌باشد. چکیده (عربی): ممیزات العبودیة فی القرآن و الروایات الممیزة هی المعیار و العلامة و کل ما یبین وجود صفة أو خصیصة أو عدمهما فی فرد . و العبودیة تعنی إظهار التذلل و الخضوع و الطاعة لله سبحانه و التسلیم المطلق و الطاعة من دون قید أو شرط لله سبحانه فی تمام المجالات. المقال الحاضر تناول بالبحث أکثر من مئتی آیة قرآنیة فی موضوع العبودیة و العبادة ، و تمت مراجعة التفاسیر المتقدمة و المتأخرة ، الشیعیة و السنیة ، و توصلنا الی أن « التقوی » أهم میزة و معیار لعباد الله . و «الاخلاص» و «العبادة» المیزتان الاخریان للعبودیة . و یمکن استنباط معاییر أخری للعبودیة من الآیات و الروایات و منها : «الشکر» و «الصبر» و «التوبة والأوبة لله سبحانه» و «التواضع و اجتناب التکبر» و «الحلم» و «الإحسان و حسن السیرة» . الألفاظ المحوریة: الممیزات ، العبودیة، التقوی ، الإخلاص، العبادة}, keywords = {}, url = {https://ksem.qhu.ac.ir/article_12699.html}, eprint = {https://ksem.qhu.ac.ir/article_12699_246a395976ea909223e6be10dfc3c68c.pdf} } @article { author = {قوامی‌نژاد, سمیه and دلشاد تهرانی, مصطفی}, title = {تأثیر شخصیت بر کوتاهی در عمل از منظر امیرالمؤمنین (علیه السلام)}, journal = {کتاب و سنت}, volume = {2}, number = {4}, pages = {81-108}, year = {2014}, publisher = {دانشگاه قرآن و حدیث}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {عمل همنشین همیشگی انسان در دنیا و آخرت است،‌ و به واسطۀآن است که آدمی مسیر کمال و سعادت را پیموده و به رشد و تعالی دست می‌یابد، لیکن انسان همواره به آفت کوتاهی در عمل مبتلا است. با نگاه به کتاب شریف نهج‌البلاغه می‌توان عوامل فردی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بسیاری برای کوتاهی انسان در عمل بیان نمود که این مقاله عهده دار بخش اول یعنی عوامل فردی ناشی از شخصیت انسان شده است. این عوامل با گران‌خاطری و فروگذاری مردم در اطاعت از رهبر و عمل به آموزه‌های الهی، در چهار حوزۀ عواطف منفی، صفات ناپسند، دلبستگی به توهمات و کاستی‌های معرفتی قابل بررسی و دسته‌بندی است. مقاله به روش کتابخانه‌ای و تحلیل محتوا با محوریت کتاب شریف نهج‌البلاغه و خانوادۀ حدیث آن،‌ به شناسایی عوامل فردی این مساله می پردازد. و نتیجه آنکه عواملی همچون ترس، اندوه، ‌یأس،‌ تنبلی،‌ کوتاه‌همتی،‌ عافیت‌طلبی،‌ دنیادوستی، غره شدن، غرق شدن در آرزوها، غفلت و کاستی‌های معرفتی،‌ از جمله ویژگی‌هایی به شمار می رود که استمرار آن‌ها در شخصیت آدمی، به کوتاهی وی در عمل می‌انجامد. چکیده (عربی): تأثیر الشخصیه فی القصور عن العمل من منظار امیر المؤمنین (ع) العمل هو الشیء الملاصق للانسان طوال حیاته الدنیویه و الاخرویه ، و به یجتاز طریق السعاده و الکمال و ینال السمو و التعالی ، و لکن المشکله ان الانسان مصاب فی اغلب الاحیان بآفه القصور عن العمل. و عندما نطالع نهج البلاغه تتبین لنا العوامل و الاسباب الفردیه و الاجتماعیه و السیاسیه و الثقافیه للقصور فی العمل لدی الانسان و هذه المقاله تتضمن القسم الاول ای العوامل الفردیه الناشئه عن شخصیه الانسان . و هذه العوامل الباعثه علی التعصب و تحلل الناس من طاعه القائد ، و العمل بالتعالیم الالهیه ، یمکن حصرها و دراستها و ترتیبها ضمن اربعه محاور ، الا و هی : العواطف السلبیه ، الصفات الرذیله ، التعلق بالاوهام و النواقص المعرفیه. هذه المقاله کتبت بالطریقه المکتبیه و تحلیل محتوایی من خلال کتاب نهج البلاغه و اسرته الحدیثیه ، عبر تناول هذه العوامل الفردیه للمساله ؛ و من ثم تعد عوامل من قبیل الخوف و الغم و الیاس و الکسل و قصر الهمه و طلب العافیه و حب الدنیا و التغریر و الغرق فی الامانی و الغفله و النقص المعرفی من جمله هذه الصفات الفردیه ، التی یعتبر استمرارها فی شخصیه الانسان منتج عن القصور فی العمل . الکلمات الرئیسه : العمل ، القصور فی العمل ، الشخصیه ، المعرفه.}, keywords = {}, url = {https://ksem.qhu.ac.ir/article_12700.html}, eprint = {https://ksem.qhu.ac.ir/article_12700_f8053f998c581c63f4e8f1671cda6966.pdf} } @article { author = {مطرقی, عبدالحلیم}, title = {ویژگی‌های محتوایی و ساختاری قرآن و تأثیر آن در اقناع مخاطب}, journal = {کتاب و سنت}, volume = {2}, number = {4}, pages = {109-135}, year = {2014}, publisher = {دانشگاه قرآن و حدیث}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {قرآن کریم، از زمان نزولش، به دنبال جلب توجه مخاطبان بوده تا آن‌ها را متقاعد سازد. این جلب توجه قرآن، به خاطر هدایت مردم به سرمنزل مقصود و رستگاری مخاطبان است. قرآن برای اقناع مردم، با آنها ارتباط برقرار می‌کند و برای متقاعدکردن مخاطبان، از کلمات و جملات و عبارت‌های متنوع بهره می‌گیرد و اصول اعتقادات و احکام و مواعظ را به کمک تشبیه‌ها و استعاره‌ها و کنایه‌ها در قالبی اثر گذار به مخاطبان آموزش می‌دهد. این آموزش، نکاتی را یادآوری می‌کند: نکته اول: پیام‌های قرآن، در وجود مردم نفوذ می‌کند. این نفوذ باید از ذهن عبور کرده و به دل انسان برسد و درونی شده، پذیرفته شود. علت أثرگذاری پیام‌های قرآن در زبان قابل فهم و همگانی آن، بهره‌گیری از کلمات و جملات اثرگذار و بهره‌مندی از صنعت‌های ادبی نهفته است. نکتۀ دوم: در پیام‌های قرآن، ویژگی‌های پیام‌رسان عبارت است از: آگاهی، خلوص، مهربانی، دلسوزی، سعه صدر و ... . نکته سوم: ویژگی‌های مربوط به پیام‌گیر و مخاطب؛ قرآن به ظرفیت ذهنی و فکری مخاطب و نیازهای فعلی و آتی او توجه نموده است. همچنین بایسته‌های مخاطب را در قالب پیام‌های نویدبخش به او عرضه کرده و او را دعوت به تفکر نموده است تا آن پیام‌ها را درک نماید و درونی‌سازی کرده و در رفتار خود، نشان دهد. چکیده (عربی): الخصائص القرآنیة فی البنیة و المحتوی و دورها فی إقناع المخاطب حاول القرآن الکریم و منذ نزوله ان یجلب انتباه المخاطبین بهدف إقناعهم ، و بالتالی هدایتهم و ایصالهم الی السعادة . و لأجل الوصو لهذا الهدف یقوم القرآن بایجاد الرابطة مع المخاطب أولاً ، ثم یحاورهم بألفاظ و عبارات متنوعة ، و یلقی الیهم أصول العقائد و الأحکام و المواعظ من خلال استعانته بالتشبیهات و الاستعارات و الکنایات ، فیلقیه الیهم ضمن قالب مؤثر تعلیمی . و هذا النهج التعلیمی یبین لنا بعض النقاط: النقطة الأولی نفوذ المفاهیم القرآنیة فی أعماق النفوس : نفوذ المفاهیم ینبغی أن یجتاز الذهن و یصل الی القلب کی یتم قبوله . و العلة فی تأثیر المفاهیم القرآنیة هی بیانها بأسلوب سهل یفهمه الجمیع ، مع استخدامه المفردات و العبارات المؤثرة ، مضافاً لاستبطانه استخدام الصناعة الأدبیة . النقطة الثانیة : خصائص المرسل و المبین لهذه المفاهیم ، و التی تتمثل فی العلم و الاخلاص و المحبة ، و سعة الصدر و ... النقطة الثالثة خصائص المخاطب : إن القرآن الکریم یلاحظ مقدار تحمل المخاطب للمفاهیم و مدی متطلباته فی الحاضر و المستقبل . کما أنه یستعرض للمخاطب ما ینبغی له فی أطر مؤملة ، و یدعوه للتفکر کی یدرک هذه المفاهیم و بالتالی تتسرّب الی أعماقه و تظهر فی أفعاله . الألفاظ المحوریة : الاقناع، المرسل، الرسالة، المخاطب، لغة القرآن}, keywords = {}, url = {https://ksem.qhu.ac.ir/article_12701.html}, eprint = {https://ksem.qhu.ac.ir/article_12701_4070a3a8541a042363de6cbe57cc7216.pdf} } @article { author = {پیری, محمد رضا and سبحانی, محمد تقی and طالقانی, سید حسن}, title = {سیر تاریخی حدیث در سیستان عصر حضور}, journal = {کتاب و سنت}, volume = {2}, number = {4}, pages = {137-150}, year = {2014}, publisher = {دانشگاه قرآن و حدیث}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {سیستان یکی از مناطق اثرگذار در تاریخ و پژوهش‌های حدیثی در ایران به شمار می‌آید. در این پژوهش سیر تاریخی حدیث در سیستان از قرن اول (هجری قمری)، تا پایان قرن سوم بررسی شده است. بیشتر محدثان سیستان مربوط به همین سه قرن بوده‌اند؛ دوره‌ای که در آن شمار محدثان اهل سنت فراوان‌تر گزارش شده است. در قرن اول حوزه حدیثی منسجمی در سیستان بوجود نیامده است ولی در قرن دوم با حضور حریز بن عبدالله شیعی، این حوزه رشد یافت؛ در قرن سوم حوزه حدیثی اهل سنت به اوج فعالیت حدیثی‌‌اش رسید. این محدثان (شیعی و سنی) سرچشمه خلق آثار ارزشمندی در موضوعات مختلف حدیثی همچون: مجموعه‌های حدیثی، فقه روایی و ... بوده‌اند. چکیده (عربی): السیر التاریخی للحدیث فی محافظة سیستان فی عصر الحضور تعد سیستان إحدی المناطق المؤثرة فی التاریخ و الابحاث الحدیثیة فی ایران . البحث الحاضر یتناول السیر التاریخی للحدیث فی هذه المنطقة منذ القرن الاول و حتی نهایة القرن الثاث الهجری . و إن أکثر محدثی سیستان هم من ابناء تلک البرهة التاریخیة ، المقطع التاریخی الذی نقل فیه کثرة محدثی اهل السنة . و لم تکن المدرسة الحدیثیة منسجمة فی سیستان فی القرن الاول ، و شهدت تطوراً فی القرن الثانی بمجیء حریز بن عبد الله السجستانی المحدث الشیعی فیها ، و بلغت المدرسة الحدیثیة السنیة فی القرن الثالث ذروة نشاطها . و هؤلاء المحدثین ( شیعة و سنة ) ألفوا کتباً قیمة فی مواضیع مختلفة ، من مجامیع حدیثیة ، و الفقه المأثور ، و ... الألفاظ المحوریة : سیستان، الشیعة ، اهل السنة ، تاریخ الحدیث فی سیستان}, keywords = {}, url = {https://ksem.qhu.ac.ir/article_12702.html}, eprint = {https://ksem.qhu.ac.ir/article_12702_ec18abca482565a9303fe46263d27b8b.pdf} } @article { author = {___, ___}, title = {ترجمه چکیده‌ها}, journal = {کتاب و سنت}, volume = {2}, number = {4}, pages = {151-163}, year = {2014}, publisher = {دانشگاه قرآن و حدیث}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, url = {https://ksem.qhu.ac.ir/article_12703.html}, eprint = {https://ksem.qhu.ac.ir/article_12703_78ae4cb2bc871a0e05469f1a47369a07.pdf} }