حکمت نسخ های قرآنی از دیدگاه آیت الله معرفت و علامه طباطبایی
text
article
2015
per
کتاب و سنت
دانشگاه قرآن و حدیث
3
v.
8
no.
2015
5
21
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12736_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
مستندات قرآنی و گونه شناسی احادیث باب الرضا بالقضاء
text
article
2015
per
کتاب و سنت
دانشگاه قرآن و حدیث
3
v.
8
no.
2015
22
43
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12737_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
نشانه های توحیدی با تاکید بر واژه های لآیات قرآن کریم
text
article
2015
per
کتاب و سنت
دانشگاه قرآن و حدیث
3
v.
8
no.
2015
44
64
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12738_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
معناشناسی قلب در نهج البلاغه
text
article
2015
per
کتاب و سنت
دانشگاه قرآن و حدیث
3
v.
8
no.
2015
65
88
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12739_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
انحرافات اعتقادی یهودیان و مسیحیان از آئین حنیف إبراهیم (علیه السلام)
text
article
2015
per
کتاب و سنت
دانشگاه قرآن و حدیث
3
v.
8
no.
2015
89
108
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12740_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
تحلیل عملکرد اجتماعی حضرت نوح علیه السلام بر پایه قرآن
text
article
2015
per
کتاب و سنت
دانشگاه قرآن و حدیث
3
v.
8
no.
2015
109
127
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12741_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
حکمت نسخهای قرآنی از دیدگاه علامه طباطبائی و آیت الله معرفت
text
article
2017
per
نسخ به معنی زایل کردن و از بین بردن چیزی به واسطۀ چیزی دیگر است که پس از آن میآید. چنانکه میگویند خورشید سایه را نسخ کرد و پیری جوانی را؛ و از این واژه گاه معنی «إزاله» و گاه معنای «إثبات» و گاهی هر دو امر برداشت میشود. شبهات زیادی دربارۀ انگیزۀ نسخ آیات قرآن وجود دارد و پاسخهای بسیاری به آنها داده شده که از این میان دیدگاه علامه طباطبایی ; به عنوان شاخص تفسیر شیعی و آیت الله معرفت ; به عنوان شاخص علوم قرآنی شیعی اهمیت بسیاری دارد.
در این نوشتار، نخست، به مفهوم شناسی مسالۀ نسخ و تعاریف دو عالم بزرگوار و سپس به بیان اقسام نسخ از دیدگاه ایشان پرداخته شده است؛ سپس به حکمتهای نسخ در قرآن از منظر علامه و آیت الله معرفت (رحمة الله علیهما) پرداخته شده که در مجموع چهار حکمت: تبعیت از شرایط، تخفیف، آزمایش، و ضرورت حرکت تدریجی به دست آمد. البته آیت الله معرفت ; معتقد بودند تقریباً تمام آیات منسوخ از نوع نسخ مشروط هستند. در پایان مقایسۀ عملکرد این دو بزرگوار در آیات منسوخِ انجام شد و مشخص شد دو حکمت تخفیف و تبعیت از شرایط در آنها جاری است.
کتاب و سنت
دانشگاه قرآن و حدیث
3
v.
8
no.
2017
5
22
https://ksem.qhu.ac.ir/article_12785_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf